Inclusie in het onderwijs
Maarten Van Brecht, leerling van het vijfde middelbaar latijn-moderne talen, krijgt extra ondersteuning wegens een beperking van zijn zicht. Eind februari bezocht hij een infodag in Leuven over studeren op de hogeschool of universiteit met een functiebeperking ter voorbereiding van zijn verdere studiecarrière.
Maarten: “In de voormiddag kregen we eerst uitleg over onder andere de structuur van het hoger onderwijs en welke ondersteuning en faciliteiten er voorzien worden op school en tijdens de examens. Daarna kwamen oud-leerlingen hierover getuigen. Voor de meerderheid van de aanwezigen was dit veruit het meest interessante deel van de dag.”
Uit deze informatie bleek dat het hoger onderwijs systematisch inclusiever is in vergelijking met veel scholen van het secundair onderwijs. “Het allerbelangrijkste dat op deze dag echter werd gezegd is wel dat je als leerling hulp moet durven te vragen.” aldus Maarten. “Het was een vermoeiende dag, maar ik heb veel opgestoken, wat zeker nuttig zal zijn bij het maken van een goede studiekeuze en bij de voorbereiding op het hoger onderwijs.”
Onze school probeert alle leerlingen de begeleiding te geven die ze nodig hebben, ook de leerlingen met een beperking. Dit kan gaan om een breed gamma aan maatregelen zoals hulp bij het maken van huiswerk of het beperken van auditieve stimuli. De klasleraar is hier het eerste aanspreekpunt voor leerzorg en onze school heeft een goede samenwerking met het leersteuncentrum. Al onze leerkrachten voorzien remediëring, zowel voor de leerling met een voorsprong als voor de leerling met een achterstand. Meer informatie hierover vind je in ons schoolreglement.